Fra dårligt humør til godt humør: 7 tips der løfter humøret!

Bliver du lidt for ofte i dårligt humør uden grund? Længes du efter flere stunder med smil og godt humør – og knap så mange af de kedelige og triste? Der kan være mange årsager til humørsvingninger. En stressende dag på arbejdet, et træls skænderi med din kæreste eller måske bare får få likes på dit seneste Facebook-opslag.

Vi mennesker er i bund og grund ret følsomme væsner. Og nogle gange skal der kun ganske små ting til, før vi bliver grumpy.

Humøret og vores lykkefølelse er til dels forudbestemt af vores genetik. Men (heldigvis) viser undersøgelser, at vi selv kan styre op mod 40 procent vores lykkefølelse. Det handler især om, hvordan vi vælger at tænke og handle.

Det er altså ​​nyheder til alle os, der ønsker at give humøret et boost!

Nedenfor har vi samlet syv forskellige måder at løfte dit humør fra dårligt humør til godt. Psst. Du behøver faktisk ikke mere end 5 minutter, for at hjælpe humøret den rigtige vej.

1. Lyt til opløftende musik

Ifølge en undersøgelse fra University of Missouri kan det at lytte til opløftende musik have en positiv effekt på vores humør.

Beslut dig for ikke at tænke for meget, mens du lytter til musikken. Læn dig i stedet tilbage og nyd den oplevelse, musikken giver dig.

Skru op for volumen, hvis det er det, der skal til, og lad musikken sende dig i en bedre sindstilstand.

2. Latter er den bedste medicin

Latter fylder vores hjerne med dopamin, og er desuden helt fri for bivirkninger. Et godt grineflip fylder vores lunger med luft og sørger for, at der kommer mere ilt til kroppen. Denne ekstra tilførsel af ilt har en positiv effekt på vores stressresponssystem og efterlader kroppen med en afslappet og god følelse.

Der er mange måder at bringe mere latter ind i dit liv. Omgiv dig selv med humoristiske mennesker, øv dig i at se det sjove i situationer eller søg efter et sjovt YouTube-klip. 

Der findes masser af sjove ting at grine af derude. Husk at opsøge det.

Talebobler der viser ordene: Ha ha ha ha ha. Latter hjælper nemlig på humøret.

3. Kom ud i dagslys

Sollys har også en stor indvirkning på humøret. Måske har du selv mærket, hvordan en tur ud i solen kan løfte et dårligt humør til det bedre?

Undersøgelser viser, at mennesker, der sørger for at komme ud i sollyset, har færre søvnproblemer og føler sig mindre deprimerede.

At blive udsat for naturligt lys fylder også vores krop med D-vitamin, vi får en bedre døgnrytme og det bliver nemmere at fokusere og få tingene gjort. En god portion dagslys er simpelthen nøglen til både fysisk og psykisk velvære.

Ikke desto mindre bruger vi RIGTIG meget tid bag indendørs. Ja, faktisk befinder vi os indendørs hele 90 procent af tiden!

En daglig gåtur er altså et godt sted at starte, hvis du gerne vil komme i godt humør: Gå en hurtig tur i frokostpausen, tag en omvej på cyklen hjem fra arbejde, sæt dig ud og nyd eftermiddagskaffen i haven, og brug generelt lidt ekstra tid udendørs, for at give dit humør et boost.

Dårligt humør uden grund er ved at forsvinde: Billedet viser en opladning på et batteri, og teksten siger "Better days - loading"

4. Magien ved et godt kram

Man skal ikke undervurdere effekten af ​​et godt kram! 

Når vi krammer, rører ved eller er tæt på andre, frigives “kærlighedshormonet” oxytocin i kroppen. Det giver os en øget følelse af lykke og velvære, og mindsker følelsen af stress.

Hvis du ikke lige har en person at kramme med, kan du også prøve at gnide din egen pande, hænder eller nakke. Selvmassage har vist sig at reducere pulsen og reducere stresshormonet kortisol i vores krop.

Læs også: Humørsvingninger? 4 årsager til at det svinger!

Undersøgelser viser, at det især er kvinder, der oplever de positive sundhedsmæssige fordele ved oxytocin, og særligt hvis man har et godt parforhold og hyppigt krammer sin partner. Denne effekt opleves også hos kvinder, der krammer deres spædbørn.

5. Fokuser på det, som går godt

Vi kommer let til at fokusere på alt, der ikke lige går efter planen – eller bekymrer os om fremtiden… for hvad nu hvis dit og dat går galt? 

Men det gør bestemt ikke nok godt for dit dårlige humør. Vores tanker har nemlig stor betydning for humøret. Så hvad nu hvis du i stedet tænker på alle de ting, der faktisk går rigtig godt i dit liv?

Prøv at tænke på tre positive hændelser i din hverdag, og giv dem ekstra plads i din bevidsthed. At genskabe gode minder og øjeblikke mentalt kan bringe den gode stemning og følelse tilbage, som begivenheden oprindeligt gav dig.

Meget enkelt, og samtidig meget effektivt!

Kvinde får godt humør med positiv tænktning: Hun vander sit hoved, og der vokser blomster op. Illustration.

6. Få “renset luften” 

Sørg for at tale om problemerne og få renset luften, når det er nødvendigt. Hvis du hænger fast i svære følelser over for en ven, kan det virke drænende for din energi og dit humør. Det hjælper at sætte ord på det, der er svært.

Det betyder ikke, at du altid skal være den, der tager svære emner op. Det betyder bare, at du ikke skal gå rundt og holde alt indeni dig hele tiden. Du vil føle dig meget lettere tilpas, og dit humør vil sandsynligvis få et øjeblikkeligt løft, når først luften er renset.

7. Balancer humøret med 4Her

Du kan også give din krop et dagligt kosttilskud. 

4Her er et kosttilskud specielt udviklet til kvinder. Det indeholder blandt andet 100 mg Damiana, som kan bidrage til fysisk og psykisk velvære, hjælpe til normal mental og kognitiv aktivitet samt være med til at understøtte psykisk velvære ved nervøsitet og stress. 4Her indeholder også 300 mg Tribulus terrestris, som bidrager til en beroligende effekt på nervesystemet, 100 mg Ginseng, som bidrager til at opretholde god kognitiv funktion, hukommelse og kan øge koncentrationen, samt 300 mg Maca, som bidrager til at understøtte mental og fysisk præstation.

Og husk, hvis det dårlige humør bliver ved, og du ikke får det bedre, kan det være en idé at tale med lægen. 4Her er et kosttilskud, og kan ikke erstatte medicin eller lindre symptomer på sygdom.