En guide til kosttilskud til kvinder

Det vigtigste du kan gøre for din sundhed, er at spise en sund og afbalanceret kost. Men nogle gange er det bare ikke nok. Så kan det være godt at supplere med et kosttilskud. 

I denne guide til kosttilskud til kvinder ser vi på, hvilke behov kvinder har for at supplere deres kost med tilskud i forskellige dele af deres liv.

Uanset om du er meget aktiv eller bruger det meste af din tid stillesiddende på kontoret, er det vigtigt, at du får den optimale ernæring. Hvis du ikke får nok essentielle vitaminer og mineraler, kan det nedsætte din reproduktive sundhed, og en næringsfattig kost kan også være ødelæggende for dit generelle helbred og velvære.

Lad os først se på de to vigtigste kategorier af vitaminer, som vi har brug for.

To kategorier af vitaminer

Lidt forenklet sagt kan man opdele vitaminer i to kategorier:

Vandopløselige vitaminer og fedtopløselige vitaminer.

Vandopløselige vitaminer er de vitaminer, der opløses i vand. Dem har du brug for at få tilført dagligt, fordi de kun i begrænset omfang kan lagres eller “gemmes til senere” i din krop. Derfor er det vigtigt at få tilført disse vitaminer gennem hele livet, enten via kosten eller som et kosttilskud.

Disse vitaminer består af otte B-vitaminer (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 og B12) samt C-vitamin.

B-vitaminer er kendt for deres rolle i energiproduktionen, mens C-vitamin ofte er forbundet med immunforsvaret.

Fedtopløselige vitaminer kan derimod opløses og opbevares i fedt. Disse vitaminer lagres i kroppens væv, sådan så de kan forblive i vores system længere.

Denne gruppe af vitaminer omfatter vitamin A, vitamin K, vitamin E og vitamin D.

Præcis hvor meget du skal bruge fra hver af disse vitamin-grupper afhænger blandt andet af din alder, dit køn og dit overordnede helbred. For eksempel oplever nogle kvinder en mangel under graviditeten, eller når de bliver ældre.

Læs også: Multivitamin til kvinder: Vejen til hormonbalance starter nu

Derudover kan vitaminbehovet afhænge af en række andre forhold, såsom overdreven alkoholindtagelse, rygning eller medicin, der påvirker kroppens optagelsesevne.

Kosttilskud kvinder: Illustration af en kvinder der spiser en kapsel, og tegninger af madvarer, der symboliserer at hun med den får næring fra grøntsager, fisk, frugt med mere.
Kosttilskud: Kvinder kan have gavn af at indtage et kosttilskud, alt afhængig af alder, helbred og kostvaner.

Virker kosttilskud til kvinder?

Der findes en række forskellige kosttilskud til kvinder på markedet. Derfor kan det være naturligt at spørge:

Fungerer kosttilskud til kvinder?

Svaret afhænger af, hvem du spørger, og hvor du leder efter svar på internettet. Men generelt kan man sige, at vitaminer er gavnlige for kvinder, især for dem, der oplever vitaminmangel, eller som befinder sig i bestemte stadier af livet.

Kvinder mellem 19 og 50 år

Kvinder i denne alder har ofte større sandsynlighed for at mangle forskellige vitaminer. Ofte ser man, at voksne, præmenopausale kvinder mangler D- og B6-vitamin.

Hvor nødvendigt det er at tilføje vitaminer afhænger af kvindens livsstilsvaner og medicinske forhold.

Raske kvinder, der opretholder en sund kost og er fysisk aktive, behøver ikke nødvendigvis de samme kosttilskud som andre kvinder.

Gravide og ammende kvinder

Kvinder får andre og ofte også ekstra behov for vitaminer, når de er gravide eller ammer. Det er især vigtigt at få folat i de første tre måneder af graviditeten, for at forhindre fosterskader.

Myndighederne anbefaler derfor, at alle kvinder starter med 400 mikrogram folinsyre dagligt i god tid før de bliver gravide, og i løbet af de første tre måneder af graviditeten.

D-vitamin og jern kan også være gavnligt for kvinder, der er gravide.

Kvinder 50+

Efterhånden som vi bliver ældre, bliver det sværere for kroppen at opretholde det vitaminniveau, vi har brug for.

Der er mange faktorer, der kan bidrage til at reducere vitaminniveauet i kroppen.

Mange kvinder i denne alder får ikke nok kalk og D-vitamin fra kosten, hvilket blandt andet er afgørende for knoglesundheden.

Veganere

Visse diæter kan føre til, at du ikke får de vitaminer, du har brug for.

Hvis du er veganer og ikke indtager animalske produkter, er det vigtigt at give din krop tilførsel af for eksempel B12, som ikke findes i planter.

Man ser ofte, at veganere ikke får nok B2, B12 eller D-vitamin alene fra maden.

Et kosttilskud kan være nødvendigt for at få nok vitaminer.

Hvad er det bedste kosttilskud for kvinder?

Når det handler om at finde det bedste kosttilskud til kvinder, er der flere ting at overveje. Husk at alle har forskellige behov. Dit kosttilskud skal dække dit ernæringsbehov og forhindre mangel på vitaminer. Det betyder, at du skal kende din egen livsstil, din kost og om noget medicin forhindrer optagelsen.

Spiser du en afbalanceret kost, eller er der visse fødevarer, du ikke spiser?

Under alle omstændigheder er det vigtigt at tilføre kroppen de vigtigste vitaminer og aktive stoffer for at holde kroppen i balance.

Prøv et kosttilskud til kvinder – for en krop i balance

4Her er et kosttilskud til kvinder specielt udviklet til de unikke sundhedsudfordringer, kvinder står over for – og bidrager til hormonbalance i kroppen, forbedret seksuel, fysisk og mental sundhed og med en beroligende effekt på nervesystemet.

4Her indeholder blandt andet maca, som er en god kilde til fytoøstrogen og som hjælper med at opretholde naturlig seksuel aktivitet og energi, vitamin B6 som er med til at regulere hormonaktiviteten, tribulus terrestris som hjælper med at bevare sexlysten og panax ginseng, som hjælper med at understøtte fysisk og mental præstation.

*4Her er et kosttilskud og kan ikke erstatte medicin eller lindre symptomer på sygdom

Vil du også mærke effekten af 4Her – et kosttilskud for kvinder? Prøv allerede i dag – for en krop i balance!

Prøv 4Her i 60 dage

50% rabat – Kun 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive videresendt til en bestillingsformular udfyldt med oplysninger relateret til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.