Farvel, PMS: Gode råd til færre symptomer

Ofte slår PMS-symptomerne ned som et lyn i kroppen: humøret begynder straks at svinge som et pendul, trangen til slik breder sig, du føler dig slap, irriteret og dine bryster er ømme. Jep, det er den tid på måneden!

Indtil nu har man desværre ikke fundet en “kur” mod mareridtet, der rammer hele 3 ud af 4 kvinder hver eneste måned. Men der er en række ting, du kan gøre, for at gøre dagene lidt lettere at komme igennem.

I denne artikel kan du læse, hvad PMS egentlig er. Og så får du også en masse gode råd, så du kan være bedre forberedt til næste periode.

Hvad er PMS?

PMS er en forkortelse for “præmenstruelt syndrom”. Det er lidelser, der kan opstå én eller for nogle helt op til to uger før menstruation.

PMS-symptomer kommer ofte efter ægløsning. Og selvom årsagen til præmenstruelt syndrom stadig er et mysterium, er lidelserne ofte forbundet med et fald i kroppens niveauer af østrogen og progesteron. Så snart menstruationsblødningen begynder, vil både de fysiske og følelsesmæssige symptomer normalt forsvinde.

Præcis hvilke symptomer, du oplever, kan variere fra måned til måned. Men du vil normalt mærke det på din krop både fysisk og følelsesmæssigt 4 til 11 dage før selve menstruationen.

Typiske fysiske PMS-symptomer:

  • Ubehag i led- eller muskler 
  • Hovedpine
  • Udmattelse
  • Vægtøgning relateret til væskeretention
  • Oppustet mave
  • Ømhed i brysterne
  • Acne
  • Fedtet hår
  • Forstoppelse eller diarré
  • Mindre tolerance overfor alkohol

Typiske følelsesmæssige PMS-symptomer:

  • Uro eller angst
  • Nedtrykthed
  • Grådudbrud 
  • Humørsvingninger, irritabilitet eller vrede
  • Ændringer i appetit og madtrang
  • Problemer med at falde i søvn
  • Social tilbagetrækning
  • Dårlig koncentration
  • Ændringer i libido (sexlyst)

For nogle er den fysiske og følelsesmæssige belastning så alvorlig, at det kan give nedsat funktionsevne, og få konsekvenser for familielivet og arbejdssituationen.

Læs også: Humørsvingninger? 4 årsager til at det svinger!

En mere alvorlig form for præmenstruelt syndrom rammer 1 ud af 20 kvinder og opleves som særligt invaliderende. Denne form for PMS kaldes præmenstruel dysforisk lidelse (PMDD).

Hvad er PMS? Billede af en PMS-kalender med sure smileys.
PMS-KALENDER: Et tip er at skrive ned, hvornår PMS-problemerne kommer. Skriv også ned, hvilke tiltag, du har forsøgt.

Hvad sker der under en PMS-cyklus?

For bedre at forstå de underliggende årsager til PMS-symptomer, vil vi se nærmere på, hvad der sker i cyklussen. Kort sagt handler mareridtet bare om, at kroppen forbereder sig på at blive gravid.

Menstruationscyklussen finder normalt sted hver fjerde uge (28 dage). Nogle kvinder har kortere cyklusser og andre har længere. Uanset hvor mange dage din cyklus har, kan du kun have PMS, hvis du har ægløsning.

Det her sker i kroppen:

Et par dage før ægløsningen bliver livmoderslimhinden tykkere og blodigere. Æggestokkene begynder at udskille hormonerne østrogen og progesteron, og disse hormonforandringer fører igen til frigivelse af æg (ægløsning).

Så længe du ikke bliver gravid – dvs. ægget ikke bliver befrugtet – fortsætter menstruationscyklussen som normalt. Menstruation er et resultat af, at kroppen afstøder ægget og slimhinderne i livmoderen .

Læs også: Menstruationscyklus: Hvad er normalt?

På nuværende tidspunkt ved ingen med sikkerhed, hvorfor nogle kvinder er hårdt ramt af PMS. Det ses dog, at symptomerne er tæt forbundet med ændrede niveauer af østrogen, progesteron og serotonin.

Ændringer i østrogen- og progesteronniveauer påvirker også serotoninniveauet i kroppen. Sidstnævnte er blandt andet vigtigt for vågenhed, søvn, opmærksomhed og humør:

I løbet af den første halvdel af menstruationscyklussen stiger mængden af ​​østrogen, før niveauerne falder i løbet af anden halvdel. For nogle kvinder forbliver serotoninniveauet mere eller mindre stabilt, men hos kvinder ramt af PMS falder mængden af ​​serotonin sammen med et fald i østrogenniveauet.

PMS-behandling: Billede af smileys i forskelligt humør, og en pil der viser at det dårlige humør har lavt serotonin.
LYKKEHORMON: Ændringer i østrogen- og progesteronniveauer påvirker serotoninniveauet i kroppen.

Det betyder, at serotoninniveauet er lavest to uger før menstruation, hvilket kan føre til depression, træthed, madtrang og søvnproblemer.

Ligesom østrogen stiger progesteronniveauet i anden halvdel af menstruationscyklussen. Mens progesteron i starten har en beroligende effekt på kroppen, ser man hos kvinder med PMS, at progesteron ikke har samme effekt.

Findes der en PMS-behandling?

Selvom der ikke findes en bestemt behandling for PMS, er der flere gode råd. Både livsstilsændringer, motion og vitaminer kan mindske de symptomer, du oplever før menstruation, og dermed gøre dagene mindre blå.

PMS, kost og motion

  • Spis mindre og hyppigere måltider, for at reducere oppustethed og følelsen af mæthed
  • Begræns mængden af ​​salt, for at reducere oppustethed og væskeophobning
  • Få masser af frugt og grøntsager
  • Drik masser af vand
  • Vælg fødevarer, der er rige på calcium
  • Gå efter komplekse kulhydrater som fuldkorn
  • Undgå koffein og alkohol

Desuden viser forskning, at aerob træning kan lindre PMS-symptomer som depression og træthed. En undersøgelse viste, at kvinder, der trænede 60 minutter tre gange om ugen over en periode på 8 uger, havde det bedre både fysisk, mentalt og følelsesmæssigt.

Eksempler på aerobe aktiviteter er gåture, cykling og svømning.

Desuden kan det hjælpe dig at:

  • Få ro på – mindre ​​stress
  • Få rigeligt med søvn
  • Lave muskelafspænding eller vejrtrækningsøvelser for at reducere hovedpine, rastløshed eller søvnproblemer (søvnløshed)
  • Lav yoga eller få en massage for at slappe af og lindre stress

Tip: Skriv gerne dine symptomer ned, samt hvad det er for tiltag, du tager over et par måneder. Så du får et bedre overblik over, hvad der virker. 

PMS-Symptomer: Billede af en chokoladebar, tamponer og bogstaverne PMS.
SUKKERTRANG? For nogle bliver trangen til slik ekstra stærk under PMS.

PMS, magnesium og vitamin B6

Nogle kvinder med PMS kan have for lave niveauer af magnesium i deres krop.

En undersøgelse fra 2010 viste, at en kombination af magnesium (250 mg) og vitamin B6 (40 mg) kunne lindre PMS-symptomer som rastløshed, søvnløshed, væskeophobning og ømhed i brysterne.

(For en god ordens skyld: I bunden af ​​artiklen kan du læse om kvindeproduktet 4Her. Produktet indeholder 75 mg magnesium og 4,2 mg B6-vitamin)

Du finder magnesium i mandler, jordnødder og grønne bladgrøntsager som spinat.

Studier har også vist, at akupunktur kan være en effektiv PMS-behandling. Traditionel kinesisk akupunktur virker ved at indsætte fine nåle i definerede “akupunkturpunkter” på kroppen.

Nogle studier har også vist, at nyere P-piller, som indeholder gestagenet drospirenon, kan have en gavnlig effekt på præmenstruelle symptomer.

Husk at tale med din læge, hvis dine PMS-symptomer bliver for udtalte.

En krop i balance

Uanset årsagen til PMS, er det vigtigt at forsyne din krop med de vigtigste vitaminer og aktive ingredienser for at holde kroppen i balance.

4Her er et kosttilskud specielt udviklet til de unikke sundhedsudfordringer, kvinder står over for – og bidrager til hormonbalance i kroppen, forbedret seksuel, fysisk og mental sundhed samt med en beroligende effekt på nervesystemet.

4Her indeholder blandt andet Panax ginseng, som bidrager til at understøtte fysisk og mental præstation, vitamin B6, som er med til at regulere hormonaktiviteten, Maca, som er en god kilde til fytoøstrogen, og som hjælper med at opretholde naturlig seksuel aktivitet og energi, samt Tribulus terrestris, som hjælper med at bevare sexlysten.

*4Her er et kosttilskud og kan ikke erstatte medicin eller lindre symptomer ved sygdom

Prøv 4Her i 60 dage

50% rabat – Kun 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive videresendt til en bestillingsformular udfyldt med oplysninger relateret til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.