Træt hele tiden? 9 gode tips mod træthed

Føler du, at du slumrer dig igennem dagen? En konstant følelse af træthed – uanset hvor meget du sover? I så fald kan det være en god idé at lytte til din krop: Der er sikkert noget, der ikke er helt i orden. Og nogle gange skal der bare små justeringer til, for at få dig tilbage på sporet igen.

Er du også TRÆT af at være TRÆT hele tiden? Her får du 9 tips til, hvordan du bekæmper træthed!

Undersøgelser viser, at kvinder faktisk oftere føler sig trætte end mænd. Ifølge en undersøgelse fra CDC (et amerikansk agentur under US Department of Health and Human Services) rapporterede omkring 15 % af kvinderne, at de følte sig trætte eller udmattede, mens kun 10 % af mændene sagde det samme.

Kønsforskellene var særligt store blandt yngre mennesker i alderen 18 til 44 år (16 % af kvinderne følte sig trætte, mens dette kun var tilfældet for 9 % af mændene).

Vær opmærksom på, at i nogle tilfælde kan trætheden skyldes en underliggende tilstand. Hvis du har en følelse af at være træt hele tiden og ingen energi, kan det derfor være en god idé at tale med din læge.

Træt hele tiden? Det skal du gøre:

Nedenfor giver vi dig 9 enkle, men gode råd, der kan hjælpe dig med at få mere energi.

“Hvorfor er jeg så træt?”, har du sikkert spurgt dig selv. Mange gange kan du finde årsagen til træthed i din livsstil og hverdag. Det er trods alt ret anstrengende at skulle forholde sig til både hamsterhjul, præstationsræs og en stressende livsstil. 

Men også fysiske faktorer såsom menstruationscyklussen og hormonelle forandringer spiller ind på dit energiniveau og overskud.

Læs også: Farvel, PMS-symptomer: Gode råd til de blå dage

Alle disse faktorer kan altså påvirke både humør og energiniveauer.

Her får du nogle af de vigtigste:

1) Får du væske nok?

Hvis du ikke indtager nok væske fordelt ud over hele dagen, falder dit blodtryk. Det gør, at ilttilførslen til hjernen bliver mindre og at du derfor kan føle dig sløv.

Så hvis du er træt, selvom du har sovet tilstrækkeligt om natten (cirka 8 timers søvn), kan det være, at din krop har brug for vand. Præcis hvor meget vand du har brug for er individuelt, men en tommelfingerregel er 6 til 8 glas vand om dagen (ideelt set bør du sigte efter at gå på toilettet mindst tre gange om dagen).

Hvorfor er jeg så træt hele tiden? Det kan skyldes vandmangel. Billede af glas med vand, hvor der er agurker, citroner, jordbær, lime med mere i.
Giv vandet et ekstra pift ved at tilsætte lækkert frugt og grønt

2) For meget information 

Forskning har vist, at det at blive udsat for en masse information kan dræne hjernen for energi. 

En undersøgelse udført af National Institutes of Mental Health viser, at det kan have en positive virkning at tage sig en powernap. 

Og forkæler du dig selv med en længere lur på 60 minutter, vil du ikke kun undgå effekterne af informationsoverbelastning – du vil også i højere grad lagre (og dermed huske) den information, du har lært.

3) Start dagen med morgenmad

Undersøgelser har vist, at det kan give et bedre humør og mere energi i løbet af dagen, hvis du starter ud med et morgenmåltid.

Efter en lang faste hele natten, kan det derfor være en god idé at fylde din krop godt op med brændstof, og dermed sætte en positiv tone for resten af ​​dagen.

Desuden viser en undersøgelse offentliggjort i tidsskriftet Nutritional Health, at de, der sprang et måltid over i løbet af dagen, også følte større træthed, når dagen var omme.

4) Undgå stress

Stress er et af de største energidrænere: Du kan blive udmattet både mentalt og fysisk – også selvom du har sovet længe nok.

Sæt tid af til at lave afslappende aktiviteter i løbet af dagen. 

For nogle kan en omgang hård fysisk aktivitet hjælpe med at slippe tankerne og føle mindre stress. For andre fungerer det bedre med afslappende aktiviteter som at dyrke yoga, lytte til musik, læse en god bog eller bare ringe til en god ven.

Læs også: Alt om at meditere: Få ro i krop og sind med mindfulness-meditation

Træt hele tiden og ingen energi? Yoga kan være løsningen. Kvinder der sidder i lotusstilling.
Afslappende aktiviteter kan hjælpe med at reducere stress og give et energi-boost

Sørg for at gøre noget godt for dig selv hver dag – og især når du føler dig stresset.

5) Mere fuldkorn – mindre sukker

Nøglen til en stabil energi er at holde dit blodsukker stabilt hele dagen. For meget sukker giver et hurtigt blodsukkerfald, som igen kan få dig til at føle dig træt.

Sørg for at spise nok fuldkorn. Det giver et mere stabilt blodsukker og en jævn frigivelse af brændstof til kroppen. 

Faktisk viser en undersøgelse offentliggjort i American Journal of Clinical Nutrition, at ved at spise mere fuldkorn, øger du også din krops følsomhed over for insulin. Det hjælper også til en mere jævn frigivelse af det blodsukkersænkende hormon i kroppen.

6) For højt fedtindtag 

Forskere ved University of Adelaide undersøgte kostvanerne hos over 1.800 australiere mellem 35 og 80 år. De fandt ud af, at en fjerdedel af dem, der havde et højt fedtindtag, også var 70 % mere tilbøjelige til at føle sig trætte sammenlignet med dem, der spiste mindre fedt.

Men husk at skelne mellem det sunde og det usunde fedt.

Umættet fedt er det, vi betragter som sundt fedt. Det reducerer nemlig kolesterol i kroppen. Det sunde fedt finder du blandt andet i fede fisk, skaldyr, hørfrø, valnødder og avokado.

7) En god holdning

Vidste du, at din energi bliver påvirket af din fysiske kropsholdning?

Faktisk bruger du mere energi, når du sidder eller står med bøjet rygsøjle, da musklerne så skal arbejde hårdere. Det gør, at du bruger mere energi.

Når du sidder eller står bøjet, kan det også påvirke din fordøjelse og vejrtrækning, hvilket igen kan dræne dig for energi.

Så træk skuldrene tilbage, ret dig op, og tænk på, at du frigør din krop.

Træthed kan skyldes dårlig holdning. Her ses en kvinde, der bøjer albuen over hovedet og strækker hånden ned langs rygsøjlen.
Sørg for at have en god kropsholdning. Her ser du en effektiv øvelse, som presser skulderbladene tilbage

8) Træt efter måltid? Spis lidt og ofte 

Du har sikkert prøvet at føle dig træt efter måltidet, særligt når der har været et stort og tungt måltid på menuen. 

Løsningen kan være at spise mindre, men oftere. 

Det vil holde dit blodsukkerniveau jævnt hele dagen:

  • Spis flere fibre i form af grove kornprodukter, grøntsager og bælgfrugter.
  • Spis mindre mættet fedt fra kød og mejeriprodukter, og mere umættet fedt fra fisk og plantekilder.
  • Gå efter langsomme kulhydrater, og reducer mængden af ​​rent sukker.

Ideelt bør du spise hver tredje til fjerde time. Sunde mellemmåltider er for eksempel et æg, avokado, dadler, figner, valnødder og græskarkerner. Det giver kroppen energi og mange gode mineraler og næringsstoffer.

 9) Kosttilskud for kvinder 

Får du nok af de vigtigste aktive ingredienser for energi, velvære og vitalitet?

4Her er et kosttilskud udviklet til alle kvinder, der ønsker at holde deres krop i balance. 

2 kapsler 4Her giver dig blandt andet magnesium og jern, som kan være med til at mindske træthed og udmattelse. Damiana kan bidrage til bedre mental og kognitiv aktivitet, og ginseng kan hjælpe med at fremme opmærksomhed og vitalitet. Derudover får du alle de essentielle B-vitaminer, som er vigtige for at mindske trætheden.

Er du klar til en frisk start? Prøv det nu.

Prøv 4Her i 60 dage

50% rabat – Kun 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive videresendt til en bestillingsformular udfyldt med oplysninger relateret til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.